انگیزههای درونی افراد در رشته الهیات بسیار اثرگذار است
تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۳۷۳۱۹
ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات علمی گروه الهیات دانشگاه فردوسی مشهد گفت: انگیزههای درونی افراد در رشته الهیات بسیار اثرگذار است، اما موفقیت علمی در این رشتهها، شاید در حد ۲۰ تا ۳۰ درصد به انگیزههای درونی دانشجویان برگردد.
دکتر علیرضا آزاد در برنامه زنده اینستاگرامی انجمنهای علمی دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد با محوریت «انتخاب آگاهانه» در خصوص معرفی رشته علوم قرآن و حدیث، اظهار کرد: در حوزه الهیات و در دوره کارشناسی پنج تا ۶ زیرشاخه وجود دارد که یکی از آنها علوم قرآن و حدیث است و در کنار آن هم رشته فلسفه و کلام، ادیان و عرفان، فقه و حقوق اسلامی، تاریخ و تمدن اسلامی به عنوان یکی از زیرشاخههای الهیات محسوب میشوند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: در این رشته تلاش بر این است که دانشجویان با محتوای قرآن و حدیث و همچنین شیوه تحلیل یک متن قرآنی یا متن روایی آشنا شوند. بعضی از افراد تصور میکنند که قرار است در این رشته تمام تفسیر قرآن را بخوانند که اینطور نیست. شاید کل آن متن تفسیری که به عنوان درس خوانده میشود، یک پنجاهم قرآن باشد. در این رشتهها بیشتر شیوه تعامل با قرآن مانند آشنا شدن با روش تحلیلی قرآن، آشنا شدن با موضوعات گوناگونی که در قرآن مطرح است، آشنایی با مراکز قرآن پژوهی و حدیث پژوهی و شیوه شناخت حدیث درست از نادرست فضای چنین مطالبی نیز به شمار میرود.
این عضو هیأت علمی گروه الهیات دانشگاه فردوسی مشهد، تصریح کرد: فرد در این رشته به یک مفسر یا محدث تبدیل نمیشود بلکه شیوه تعامل علمی نه الزاما ایمانی مباحث را یاد میگیرد. رشته قرآن و حدیث جزو رشتههایی است که در ارشد، بسیاری از افراد از رشتههای دیگر میآیند. بین الهیاتیها هم رشته فلسفه اینگونه است و جالب است ورودیهای سال گذشته رشته فلسفه در دوره ارشد، تنها یک نفر در رشته فلسفه بود و همه از رشتههای دیگر به فلسفه آمده بودند.
ادبیات عرب در رشته قرآن و حدیث پر حجم است
وی اضافه کرد: در رشته علوم قرآن و حدیث درسهای ادبیاتی یعنی نحو، صرف، بلاغت، ترجمه و... جزو درسهای پایه اما در عین حال پر حجم حساب میشود. تقریبا در بین رشتههای الهیات، هیچ رشتهای به اندازه قرآن و حدیث ادبیات عرب نمیخواند و ادبیات عرب در رشته قرآن و حدیث پر حجم است.
آزاد بیان کرد: دانشجویان در این رشته چند واحد در مورد فقه و آشنایی علم کلام و فلسفه هم میخوانند و هر رشته از الهیات که افراد وارد میشوند، دو واحد تا چهار واحد در آشنایی با رشتههای الهیات هم میخوانند که دروس پایه حساب میشوند. در درسهای تخصصی، علوم و تفسیر قرآن و همچنین علوم حدیث و نیز خود حدیث داریم که با هم متفاوت است. اگر در درسهای تخصصی حساب کنیم ۶۰ درصد به سمت مباحث قرآنی و ۴۰ درصد بحثهای حدیثی مطرح است. اخیرا درسهایی در مورد بازار کار اضافه میشود که دانشجویان قرآن را راهنمایی میکند.
وی عنوان کرد: بسیاری از افراد در رشتههایی مانند علوم قرآن انگیزههای زیادی دارند و بسیاری از افرادی هم که وارد میشوند، علاقهمندی بیشتری پیدا میکنند. در رشتههایی مانند الهیات انگیزههای درونی افراد بسیار اثرگذار است، اما موفقیت علمی در این رشتهها شاید در حد ۲۰ تا ۳۰ درصد به انگیزههای درونی آنها بازگردد.
این عضو هیأت علمی گروه الهیات دانشگاه فردوسی مشهد، خاطرنشان کرد: هر رشته آکادمیک به ویژه علوم قرآن و حدیث استعداد هم لازم دارد و صرف علاقه، کافی نیست و افراد باید توانایی ذهنی و علاقهمندی علمی داشته باشند. مسأله اشتغال در همه رشتهها معضل است و هیچ رشتهای نیست که بگوییم لیسانس گرفته و به شغل مورد نظر رسیده است. رشته علوم قرآن هم از این قاعده مستثنی نیست. از سوی دیگر تجربه من نشان میدهد که امکان ندارد فردی کار بلد باشد و بیکار بماند. فردی که بیکار میماند یعنی کار بلد نیست. اما در میان رشتههای الهیات علوم قرآن و حدیث نسبت به سایر رشتههای الهیاتی، امکان اشتغال بهتری وجود دارد.
دانشآموزان دانشگاههای بزرگ را انتخاب کنند
وی با بیان اینکه به دانشگاههای بزرگ بروید ولو در رشته پایینتر و به دانشگاه شیک حتی در رشته بهتر نروید، تصریح کرد: آنچه به عنوان درس سر کلاس یاد میگیریم حداکثر یک سوم چیزی است که از دانشگاه یاد گرفتهاید. هنگامی که در دانشگاه کوچک مشغول به کار شوید افق پرواز هم به همان نسبت کوچک میشود. دانشگاههای کوچک شخصیت فرد را کوچک میکند. نمیخواهم بگویم صد در صد است و اگر دانشگاه کوچک رفتید دیگر فرد کوچکی خواهید بود، نه. قطعا به تلاش و کوشش فرد هم موثر است، اما تا آنجایی که میتوانید سعی کنید دانشگاه درجه یک انتخاب کنید حتی در رشته پایینتر زیرا امکان ادامه تحصیل با امکانات و شرایط بهتر بیشتر خواهد بود.
آزاد در خصوص تفاوت رشته الهیات در دانشگاه و حوزه افزود: در حوزه علمیه هدف بیشتر افزایش معنویت و رویکرد تبلیغی در عرصه دینی است و فرد میخواهد از دین دفاع کند و در دانشگاه رویکرد بیشتر شناخت کلیات دینی است. حوزه علمیه از حیث محتوای دینی از دانشگاه عمیقتر کار میکند، اما دانشگاه بسیار روشمندتر و بیتعصبتر کار میکند. حوزویانی که دانشگاه درس بخوانند خیلی بیشتر از دانشگاهیانی هستند که به حوزه میروند. اگر بخواهیم تفکیکی برای محتوا و روش داشته باشیم، حوزه، محتوای غنیتر و دانشگاه روش کاملتری برای بحثهای الهیاتی دارد.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی دانشگاه انتخاب رشته انتخاب رشته کنکور 99 دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی دانشگاه فردوسی مشهد انگیزه های درونی علوم قرآن و حدیث رشته های الهیات رشته فلسفه رشته ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۳۷۳۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
عضو هیأت علمی دانشگاه، ولی عصر (عج) رفسنجان استاد نمونه کشوری شد
حسن هاشمی پور عضو هیأت علمی دانشگاه، ولی عصر (عج) رفسنجان در سال ۱۴۰۳ به عنوان استاد نمونه کشوری انتخاب شد.
به گزارش گروه استانها خبرگزاری دانشجو، حسن هاشمی پور متولد ۱۳۵۰ در رفسنجان است که مقطع کارشناسی در رشته مهندسی شیمی در دانشگاه تهران و مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در رشته مهندسی شیمی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر را گذرانده است.
وی استاد تمام رشته مهندسی شیمی بوده که دارای سابقه تدریس ۲۳ سال در دانشگاههای شهید باهنر کرمان و، ولی عصر (عج) رفسنجان است.
حوزه تخصص وی سینتیک شیمیایی و جداسازی مواد در قالب پژوهشهای تجربی و ریاضی با تاکید بر فناوری نانو است که نتایج این تحقیقات چاپ حدود ۱۰۰ مقاله در مجلات معتبر ملی و بینالمللی، یک ثبت اختراع بینالمللی، یک کتاب با ناشر بینالمللی و دو کتاب با ناشر ملی است.